DÜNDEN YARINA OYALAR VE
ANLAMLARI
Sessiz kadınların söz söyleme
sanatı
Anadolu insanı yaşadığı
zamanın inceliklerine katılmak adına sessiz cümleler kurma sanatı olan oyalarla
dışarı adımını attı. Kadın sadece evinde değil türlü renklerle, el işlerine
yüklediği anlamlarla konuşmaya başladı bundan yıllar önce.
Eşine kızan ancak kalabalık evlerde iç içe
yaşam süren gelinler acı biber oyasıyla anlattı derdini. Büyüklerin arasında
sevdiğiyle sohbet edebilmenin köşe kapmacası oldu acı biber oyası. Zamanla
birbirine aşık olanlar mor sümbül oyası örtmeye başladı…
OYALARIN DİLİ
Yıllar önce kalabalık
ailelerde; eşe darılmak, kaynanayla veya eltilerle kavga etmek ayıp
sayıldığından kadınlar dile getiremedikleri hislerini oyalar aracılığıyla
anlatırlarmış.Oya başka bir dil kadın için. İçlerindeki güzelliklerin dışa
vurumu. Öfke, kızgınlık, sevinç, üzüntü,
acı her türlü duygu oyaların ilmeklerinde anlam bulmuş bu coğrafyada.
Bu nedenle Anadolu’da yapılan
her oyanın özel bir adı var.
Kaynanasına güzel sözlerle
seslenmek isteyen yeni gelin, çayır çimen oyası işlermiş. Aramız çayırlar gibi
püfür püfür, çimenler gibi iç açıcı olsun “anne” dermiş.
Hayatından hoşnut
olmayan gelinse kıllı kurt oyası işler,
başına takar ve öyle dolaşırmış. Feleğin
çemberinden geçmiş bir kadın yemenisini ise çarkıfelek oyası süslüyor.
Mutlu olamayıp, gün yüzü
göremeden eşinden ayrılan kadın, gözyaşlarını çarkıfelek oyasında cümle aleme
duyuruyor.
Genellikle karı-koca, elti,
gelin-kaynana arasındaki ilişkilere atıfta bulunan anlamlar taşıyor oyalar. Her
ilmek aslında ilişkileri düzenlemek için atılmış. Sanki geçmişin tedavisi,
doktoru, meditasyonu olmuş oyalar.
Kaynana dili, berber aynası,
gülen bebek oyası, Medine çiçeği, kirpik oyası, baharlı biber, enginar çiçeği
oyası…
Yeşilin sayısız tonu var dili
hep aynı; yeni gelin evinde eşiyle mutluysa sarıldı yeşile şifa buldu
yuvasında.
Sarı renkle işlediğinde
öyküsünde mutsuzluğu, üzüntüyü, sıkıntıyı ve ümitsiz aşkı anlaşıldı.
Mor sümbül: Kızımız büyüdü
aşık oldu.
Pembe sümbül: Kızın nişanlı
olduğunu anlattı.
Beyaz Sümbül:
Saflığı,sadakati ve bağlılığı dile getirdi…
Badem Baharı: Kızın muradına
erdiğini, en sonunda sevdiği kişi ile evleneceğini söyledi.
Biber oyası: Kadının eşi ile
arasının iyi olmadığını, evde sorunlar, sıkıntılar var…bir de anlatabilsem
diyenin aracısıydı.
Çarkıfelek oyasını, mutlu
olamayıp eşinden ayrılan kadınlar işliyor.
Acı biber oyası: Anlattı
ancak duymadı, anlamazlığa geldi belki de. Oyanın ipliği, rengi değişiverdi.
Dil acıya döndü…Kadın çok çok kızgındı eşine…
Arpa çiçeği oyası: Kadın
eşinin ilgisizliğinden şikayetçiydi arpa çiçeği işledi.
Müjde oyası: Genç kadın
hayatının en mutlu dönemindeydi. Bebek bekliyordu.
Yabani gül oya: Eşi gurbet
ellerde ekmek parası peşindeydi. Sevdiğini bekleyen kadının oyası oluverdi.
Kaynana dili oyası, acı ve
çok konuşan kaynanaları ifade ediyor.
Çok şık olan oyaya saray
süpürgesi denilmiş.
Asker Oya: Eşleri ya da
çocukları askerde olan arkadaşlar kullanır. Böylece çevredekiler eşi askerde
olan genç gelinlere özen ve saygı
gösterirler.
Gelincik oyası: Gelinin
bohçasına da kaynanaya gönderilen gelincik oyası " gelininin baba evinde
bir gelincik gibi narin yetiştiğini , güzelliğinin ise gelincik gibi zarif ve
doğal olduğunu söyler. Ayrıca gelininin el değmemiş bir çiçek olduğunu anlatır
bu oya.
Günümüzde eskinin nezaketi,
şaşırtıcı renkleri nedeniyle önemi giderek büyüyen oya, el emeği göz nuru,
gönül sohbeti bir el sanatı. Anadolu kadınının gözleri, aklı elinin maharetiyle
birleşince o incecik sıraları ipekçesine dokumuş. İnsanlar arasında konuşmanın,
sırdaşlığın, dostluğun giderek bozulduğu 21. yüzyılda konuşmak adına atılan
ilmiklere şaşırmamak mümkün değil.
Koleksiyon veya hobi olarak
bu işle yeni ilgilenmeye başlayanları sürprizlerle dolu bir çalışma bekliyor.
Bize düşen anlatmayı, öğrenmeyi sürdürmek...yakın bir tarihte yeni oya öyküleri ve fotoğraflarla karşınızdayız.
Nigar Yertan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder